Monday, May 6, 2013

Masih terasa

Hari ini 6 Mei 2013. Sudah 2 minggu Babang pergi. Famili DeAnaziha masih belum dapat menyesuaikan diri sepenuhnya. Ibarat luka yang baru dibalut. Rasa berdenyut masih lagi terasa. Semalam, ketika beli barang basah di pasaraya Zemart..mama rasa sebak bila melihat ikan-ikan yang biasa mama beli utk lauk babang; bawal, ikan merah, ikan ayam. Memang susah nak biasakan diri rupanya walaupun ilmu psikologi ada di kepala. Sebab fitrah manusia biasa. Kita memang sangat sedih kerana rasa kehilangan. Rasa sangat rindu untuk peluk dan cium babang. Bukanlah kita melawan takdir, tapi nabi pun pernah merasa sedih kerana pemergian anak-anak baginda.

Manakan boleh lupa. Setiap pagi, selesai solat subuh mama akan bergegas turun tangga dan mencari babang di bilik, "bik, tengku putera dah bangun?". Soalan lazim kepada bibik. Sambil babang menjeling dan kadangkala menggeliat... mama akan ucap "AsSalamualaikum babang...".


Apabila hendak keluar kerja, kita semua akan cium babang. Mama akan cium dahi babang hingga babang rimas... balik kerja pun sama. Orang pertama yang kita caripasti babang. Dan waktu malam, aktiviti kita adalah mendengar ikim atau menonton tv di sebelah babang. Babang memang tak pandai cakap. Tapi dia sangat manja dan suka bila kita sembang dan bercakap dengannya. Apalahi kalau dipeluk. Pasti babang akan mendiamkan diri hingga tertidur.

Sekarang tiada lagi aktiviti umpama itu. Memang kita semua merindui babang Anas. Selalu didalam doa mama mohon "Ya Allah, sampaikan salam rindu kami pada Babang Anas. Beri kami kekuatan hidup tanpa Babang di duniaMu..."

posted from Bloggeroid

No comments: