Tuesday, July 9, 2013

Salam Ramadhan

Tahun pertama Ramadhan tanpa tuan putera di sisi. Terasa lain. Bahagialah di sana tuan putera bersama abang Farhan. Ramadhan kali ni suasana semua baru tapi mama papa tetap teruskan rutin harian Ramadhan. Sementara papa dan Amat bertarawikh, mama dan kakak akan bertadarus sebelum menidurkan Delisya sambil mendengar radio ikim. Begitu juga dari waktu sahur hingga ke imsak. Mama
sentiasa dengar radio ikim sepertimana mama dulu byk habiskan waktu dgn babang. Walaupun mama dan papa sangat sibuk, pusara kalian akan kami ziarahi. Jika dulu hanya 1 pusara kami ziarah. Tahun ni ada 2 pusara istimewa hendak diziarah.

Ada juga suara2 yang tak suka mama asyik teringat babang. Mungkin dia takut mama bersedih. Pedulilah apa orang lain nak kata. Mama malas nak layan. Sebenarnya, mengingatkan anak yg telah tiada semakin mengingatkan mama tentang kematian. Sangat bahagianya mati sebagai hamba yang Allah sayang. Bila teringat anak2 yg masih ada semakin menguatkan tekad mama utk menyediakan keperluan dunia dan akhirat mereka supaya jadi anak2 yg soleh solehah dan berbakti pd agama.

Sekarang sudah masuk waktu imsak. Ok, mama nak bersedia utk subuh. Salam sayang utk anak-anak yg tiada dan yg masih ada.

No comments: