Thursday, November 20, 2014

Mama di Langkawi

Teringat, semalam saya beri therapy talk tentang stress di tempat kerja kpd salah satu agensi kerajaan. Seperti biasa, kursus dimulai dgn peserta menjawab ujian Depression, Anxiety n Stress Scale. Simptom ketiga2 perkara tersebut saya terangkan. Saya ada kata pada audien 'jangan ingat kawan yg sentiasa nampak gembira dan selalu ketawa tiada rasa duka di dalamnya'. Akhir sekali ialah teknik pernafasan diafragma dan resonan. Alhamdulillah, 2 jam sesi. Bolehlah. Sentuh sana sikit, sini sikit. At least dpt beri sesuatu pada audien.

Undangan tersebut bg memenuhi permintaan rakan. FOC. Kebetulan saya pun berada di Langkawi utk meeting dan bengkel menulis report.

Hari ni, 21 nov. 2014. Sambung menaip laporan research dan kertas kerja utk konvensyen sekt. pencegahan rasuah di UPSI 24 nov. Depan laut, telinga dengar hafiz hamidon, dlm beg dah siap shopping..kali ni beli batik lepas utk diri sendiri, papero utk anak2 n anak saudara. Sinonim saja batik lepas dgn mati. Memang nak ingat mati selalu dan merindui kematian yg diberkati. Apabila dengar lagu Arjuna Beta tu.. teringat kat Anas. Liriknya spt itulah pesanan utk Anas. Apabila buka mata, mama memang tiada nanti. Jgn terkejut dan mainlah puas2 dgn kawan2 di sana. Nanti mama akan datang juga.

Aduhai...tiba-tiba sedih. Jgn sangka penceramah/coach/therapist/pakar psiko dan apa saja lah tak boleh menangis... sedih dan airmata juga suatu rahmat utk dinikmati dan diambil hikmah tentangnya.

No comments: