Tuesday, January 20, 2009

Aduhai Si Enggang...

Seperti biasa, hari ini banyak perkara aku lakukan dan berjumpa dgn ramai orang.
Seperti biasa, suka juga meneliti dan menganalisis perilaku manusia yang aku sedang berurusan.
Kasihan mereka. Tidak tahu sedang dinilai. Aku melihat mereka hanya seperti objek yang bergerak dan boleh bercakap. Siapa pun mereka, insan tetap lah seorang insan. Setinggi mana pun pangkat dan kedudukan, mereka tetap manusia. Kita semua sama. Lahir dari seorang bayi yang lemah. Mati sebagai insan yang lemah juga.

Yang aku hairan..kenapa ada Enggang yang terbang tinggi terus merasa diri gagah?. Bukankah mereka boleh jatuh terhempas di bumi kalau dengan kehendakNya?

dan yang paling aku hairan juga, kenapa lah ada pulak pipit yang berlagak menjadi Enggang?. Hai...sedar lah diri kita seorang insan yang sesaat dua pun belum pasti apa akan berlaku takdir kita.

No comments: