Monday, October 19, 2009

Rombongan Che Lah

Pada 18 Okt. 2008 (30 Syawal 1430), rombongan Che Lah ke rumah adik-adik Atok Mak di sekitar Lembah Klang. Sebenarnya rombongan dah mula dari semalam (17 okt.) ke rumah Atok Su (Abd. Razak Idris) di Taman Sri Nanding, Hulu Langat. Tapi Atok Mak tak dapat sertai. Tak sihat. Beberapa hari lepas atok mak buang air kecil keluar batu karang. Atok demam dan batuk. Semalamnya dah dibawa medical check-up di HUKM oleh Acik, dan mama advised Mak Tam bawa atok ke homeopathy.
Alhamdulillah, beransur baik dan atok cuba gagahkan badan ziarah adik-adiknya yg lain -- Tok Uda dan Tok Anjang. Rindu katanya. Mama terharu bila bibik bgtau "Mak Teh, kesian atok mak. Termenung aja. Dia tanya bibik, macammana agaknya nanti ye bik. Nangis tak agaknya jumpa adik-adik nanti. Dah lama tak jumpa.."
Balik pada cerita di rumah Tok Su; mama, papa, kakak dan keluarga Acik saja yang pergi. mak tam bawa atok ke homeopathy. Tok Su masak asam pedas. Rasanya sama macam arwah atok mak mama masak. Tak boleh lupa, Tok Su sanggup tunggu kami utk makan tengahari (waktu tu pukul 3 ptg.). Semasa mama kecil, atok ayah pergi mekah, Tok Su lah yang teman mama adik beradik. Masih ingat lagi, semasa tu Taman Air Hitam tiada letrik dan air paip lagi. Tok Su lah yang mengepam lampu gas (bocor pulak masa tu) sambil kami adik-beradik makan malam dalam suasana samar dan bau minyak tanah (kan lampu gas bocor..).
Sebelum lebih lanjut lagi, diingatkan rombongan ni semuanya sebenarnya diatur oleh Mak Long. Bersemangat buat tentatif termasuk nak pergi rumah atok long di batu 14 Hulu Langat. Tapi kita merancang, Allah juga perancang. Dan Dia yang Maha Perancang. Mak Long tak dapat sertai sebab Farhana demam dan kena sawan dua kali. Di tahan wad. Tak apa lah. Semua ada hikmah tersembunyi. Jadi ahli rombongan hanya mereka yang ada di dalam gambar di bawah.
Ketua rombongan: Atok Mak

Ahli rombongan 1a: Kakak (Farhah Naziha)

Ahli rombongan 1b: Mama n papa

Ahli rombongan 3: Acik, Papa Rossi, Nana Tanjung (Raihana)


Ahli rombongan 3: Pak Tam, Mak Tam, baby Zul Afnan
***************************************************************************
Kunjungan ke rumah Tok Anjang (Azman Idris) di Kayangan Height, Shah Alam

Tok Mak Anjang hidangkan Nasi Arab

Tok Anjang patah pergelangan tangan dua hari raya lepas main bola


*********************************************************************************


Kunjungan ke rumah Tok Mak Uda (Maryam Idris) di Jln. Tangguk, Seksyen 17, Shah Alam

Tok Uda; pasangan berbaju biru.
Semua kekenyangan dengan makaroni baryani masakan Tok Mak Uda.
***********************************************************************************
Seterusnya kunjungan silaturahim ke rumah mertua Acik di Ijok. Akibat terlalu kenyang, lupa nak ambil gambar.. maaf ye Papa Rossi. Di Ijok, kami dihidangkan daging black pepper, bawal
sweet sour, sayur campur, ikan gerih, bilis goreng air asam, masak lemak mayong, dll dessert. Dan lagi.......dapat bungkus bawa balik.
Alhamdulillah. Misi berjaya dgn selamat. Kunjungan silaturrahim ni sebenarnya aktiviti lazim setiap tahun. Atok Mak Uda dan Tok Anjang kata ada masa yang sesuai nak buat family gathering.
Untuk ANAZIHA, jangan lupa teruskan tradisi ni bila kami dah tiada nanti.

2 comments:

Khairunnisa' Haji Hamsan said...

Sorry lah, mak long tak dapat nak ikut sekali. Insya Allah, kalau tak ada apa-apa hal, raya haji ni mak long balik KL. Cheh!!! Balik KL youuuu...macam kampung kou kat KL!!

DeAnaziha said...

balik la sini..boleh bawa bebudak pi swimming pool kat vista seri putra.