Wednesday, September 16, 2009

Yang pelik dan yang biasa

"Selamat Hari Raya"
"Raya dan pantang nanti di mana?"
"Bila balik raya?"
"Dah beli baju raya?"

Semua di atas tu soalan lazim bila berjumpa sesiapa pada waktu-waktu begini. Tapi yang tertariknya, soalan "Raya dan pantang nanti di mana?" dan soalan ni banyak ditanya awal puasa tempohari dan sebelum bersalin.

Pelik atau perkara biasa?
Bila mengandung, soalan yang biasa ditanya -- 'pantang di mana nanti?' soalan yang tertinggal 'bersalin di mana nanti? Kandungan dan ibu sihat?'

Bila Ramadhan, soalan yang biasa ditanya -- 'raya kat mana nanti?' 'tak buat/beli kuih raya?' soalan yang tertinggal 'Malam ni terawikh kat mana?' Agaknya bila lailatulqadar?'

Itu soalan biasa dari orang kita. Tapi bagi orang yang tak biasa seperti kebiasaan orang yang biasa-biasa tu jadi pelik. Mungkin juga orang yang tak biasa seperti yang biasa-biasa tu sebenarnya orang yang pelik. Apa-apa pun, dalam dunia memang ada orang yang pelik dan orang yang biasa.

Hari ni mama di office. Saja melihat-lihat pelajar, rakan dan bilik yang lama tak dimeriahkan dengan ketukan key-board dan lagu-lagu evergreen. Tapi sekali lagi di tanya, "eh! Dah habis pantang?" "Eh! Tak balik raya lagi?"..........pelik..sungguh pelik. Siapa yang pelik????

No comments: